Leer hoe u uw motorfiets accu moet kiezen, activeren en onderhouden

motorfiets accu

Motorfiets accu moet kiezen, activeren en onderhouden

Brandstof en motorfiets accu zijn de pijlers van uw motor. Het ene kan niet worden begrepen zonder het andere, en als een van beide faalt, sta je pisnijdig in de garage, of erger nog, gestrand op of langs de weg. In dit bericht proberen wij u een gedetailleerd overzicht te geven van hoe u een batterij kiest, activeert, oplaadt en in topconditie houdt. Sommige mensen denken dat ze zo lang meegaan, maar dat is niet zo. Tegen de tijd dat u klaar bent met lezen, zult u beseffen dat er veel dingen zijn die u kunt doen om de levensduur van uw batterij te verlengen. Klaar? Laten we beginnen.

De enige functie van de batterij is om elektrische energie op te slaan om de motor te starten. Hoe weet je wanneer de accu bijna leeg is? Het is simpel. Als u plotseling uw motor probeert te starten en de startmotor klikt of de lichten zijn zwakker dan normaal, d.w.z. ze zien er zwakker uit… mijn vriend, dan is hij of te weinig opgeladen of leeg.

Voor velen begint op dit punt een mini-calvariëteit omdat het de eerste keer is dat zij met dit probleem worden geconfronteerd, maar vooral gemoedsrust omdat alles met de juiste informatie en geduld een oplossing heeft.

1. Zoek uit welk type batterij je gebruikt.

Weten welk type batterij u hebt, is essentieel. Zelfs als u uw motor naar een mecanicien brengt, kan het geen kwaad een minimale controle uit te voeren van de verschillende types op de markt en welke de uwe is.
In principe worden motorfiets accu’s onderverdeeld in accu’s die onderhoud nodig hebben en accu’s die dat niet nodig hebben.

De eerste worden gewoonlijk open, nat of niet-verzegeld genoemd en de tweede verzegeld. Onder de verzegelde zijn de droge Nitro – die u zelf moet verzegelen zodra ze geactiveerd zijn – en de Nitro Gel die verzegeld uit de fabriek komen. De lithiumbatterijen verdienen een afzonderlijke vermelding, maar zij vormen nog steeds een minderheid op de markt, vooral wegens hun prijs. Ze kosten vier keer meer dan een lood-zuur batterij.

De open, natte of niet-verzegelde batterij heeft afzonderlijke schroefdoppen. Om hem te activeren, moet hij worden gevuld met elektrolyt, een oplossing van zwavelzuur en gedistilleerd water die als elektrische geleider fungeert.

De verzegelde batterij wordt ook geleverd met doppen. Zij zijn gewoonlijk opklikbaar en bestaan uit één stuk. Er zijn echter twee belangrijke verschillen met de open batterij:

  • Bij een Nitro-accu wordt de elektrolyt slechts eenmaal geactiveerd en kan hij niet meer worden ontdooid, anders gaat hij kapot. U zult het niet meer kunnen openen of hervullen.
  • In een Nitro gel batterij hoeft u geen activering uit te voeren omdat de elektrolyt er al in is verwerkt. Je zult niet in staat zijn om te openen of te her vullen.
  • In een verzegelde lithiumbatterij is het gedrag hetzelfde als in de voorgeladen batterijen. Ze zijn veel lichter en voor het opladen is een specifieke lader voor lithium nodig.


Hoe dan ook, als u uw batterij moet vervangen, zal uw keuze afhangen van het merk, model en jaar van uw motor. En als u wilt overschakelen op lithium omdat u het gewicht lichter wilt maken – men zegt dat dit materiaal 20 keer minder weegt dan lood – zoek dan van tevoren uit of dat mogelijk is met uw motor. Niet vergeten!

YUASA Gesloten batterij onderhoudsvrij YTX5L
motorfiets accu

2. Hoe activeer je een motorfiets accu


Om een motorfiets accu te activeren, is het nodig deze te vullen met elektrolyt. Denk eraan dat het om verdund zwavelzuur gaat, dus om ongelukken of verwondingen te voorkomen, moet de batterij voorzichtig worden behandeld, altijd op een geventileerde plaats, bij een temperatuur van ten hoogste 30ºC en in de schaduw. Werk uiteraard veilig en bescherm uzelf minimaal met handschoenen en een veiligheidsbril. Voor het geval u het niet weet, elke stekker is 2 volt, dus afhankelijk van het aantal stekkers zullen we weten of het 6 of 12 volt is. Normaal gesproken is in de huidige motorfietsen 12 volt.


In geval van een natte batterij

  • Verwijder de doppen van de kopjes of de kleefafdichting die ze aan de bovenkant bedekt.
  • Plaats aan één kant een buisje als overloop met een plastic dopje.
  • Verwijder de dop en sluit de lange meegeleverde buis aan op de overloop.
  • Vul met elektrolyt tussen de twee lijnen die het minimum- en maximumniveau van het elektrolyt aangeven. Het is belangrijk dat je dit niveau in de gaten houdt en respecteert.
  • Laat het 30 minuten staan en herhaal de handeling zo nodig. Vul altijd bij zonder het aangegeven maximumniveau te overschrijden.

In geval van verzegelde batterij

  • Merk op dat je een container hebt met precies de juiste hoeveelheid elektrolyt bedekt met een strip.
  • Verwijder de stekker uit het elektrolytreservoir. U zult zes tepels zien die met een soort aluminiumfolie zijn afgesloten.
  • Plaats de container op de batterij en zorg ervoor dat de nippels – zonder ze te verwijderen of te boren – overeenkomen met de gaten in de cups.
  • Nadat u hebt gecontroleerd of ze overeenkomen, plaatst u de houder en drukt u hard op de basis tot de nokjes doorboren en het elektrolyt binnenin vrijkomt.
  • Laat het 30 minuten zitten en verwijder de container. Zelfs als het lijkt alsof er niet genoeg vloeistof is, niet bijvullen met meer elektrolyt of u kunt de batterij beschadigen!
  • Dop en verzegel de bekers zodra de batterij geactiveerd is. Wees voorzichtig, want eenmaal verzegeld, staat er nogmaals op dat u het niet meer kunt blootleggen.

3. Motorfiets accu opladen


Het is raadzaam een eerste continue lading van 15 tot 20 uur uit te voeren met een geschikte lader voor elk type batterij. In droge motorfiets accu’s altijd zonder stekkers en in gesloten accu’s altijd verzegeld. Vergeet echter niet dat u voor Gel-accu’s een speciale lader nodig hebt, want als u een lader voor verzegelde accu’s gebruikt, zult u deze beschadigen. Druppellader word vaak aanbevolen duurt langer maar uw accu gaat langer mee.

Dit sluit praktisch alle autoladers uit. Wij vertellen u dit omdat het een veelgemaakte fout is om een goedkope autolader (natte accu) te kopen en die te gebruiken om een droge motorfiets accu op te laden. Resultaat: kapotte batterij.
Mocht u onverhoopt stranden, dan kan het geen kwaad om een startbatterij op uw motor mee te nemen die weinig ruimte inneemt en u uit de problemen helpt. U kunt het aansluiten op de accupolen van de motorfiets met de bijgeleverde klemmen en de motor starten. Zo gemakkelijk is het! En nu kun je naar de monteur, of in ieder geval naar huis.

4. Hoe installeer of verwijder je een batterij.


Een motorfiets accu installeren en mogelijke kortsluiting te voorkomen, moet u altijd eerst de positieve (+) kant en dan de negatieve (-) kant goed aansluiten. Zorg er ook voor dat de aansluitingen en kabels in goede staat zijn. Controleer ten slotte of, als er een afvoer- of overloopbuis is, deze niet verstopt of ingedrukt is. Als u het wilt de-installeren, doe dan de omgekeerde handeling, d.w.z. ontkoppel eerst de negatieve (-) zijde en dan de positieve (+) zijde.

5. Welke onderhoudswerkzaamheden heeft uw motorfiets accu nodig?

Zoals hierboven gezegd, zijn er batterijen die meer of minder onderhoud nodig hebben. Hier volgen enkele algemene en specifieke richtlijnen die u zullen helpen om de levensduur van uw batterij te verlengen.


Voor elke motorfiets accu geld!

  • Houd de batterij altijd schoon. Om corrosie op de aansluitklemmen te voorkomen, moet een oppervlakkig laagje vet worden aangebracht.
  • Als u de motorfiets langer dan een maand niet gebruikt, is het raadzaam de batterij op te laden of te onderhouden met een specifieke lader voor elk type batterij, volgens de instructies en aanbevelingen van de fabrikant van de lader.
  • De meeste motorfietsen hebben accu’s tussen 2,3 en 32 Ah. Als u een lader wilt kopen, controleer dan of deze geschikt is voor de stroomsterkte van uw motorfiets accu.
  • Ontlaad de batterij niet volledig, want als u dat wel doet, zult u merken dat de batterij haar oplaadcapaciteit verliest en bijgevolg sneller leeg zal zijn. Laat hem niet onder de 50% van zijn capaciteit zakken.
  • Vermijd overladen omdat dit de platen zal aantasten en ook te weinig laden omdat er sulfatering zal optreden en de batterij het vermogen zal verliezen om stroom te geven.
  • Haal een voltmeter om te controleren of je altijd rond de 12 volt zit.

Voor natte batterijen

Controleer het elektrolytniveau hoogstens om de 30 tot 45 dagen. Als u merkt dat er te weinig vloeistof is, voeg dan gedestilleerd water toe, maar nooit zuur om het gewenste niveau te bereiken.

SHIDO Lithium-Ion batterij LTZ10S
motorfiets accu

Voor gesloten batterijen

Aangezien het niet mogelijk is het elektrolytpeil te controleren, kunt u uw accu het best om de 5000 kilometer of zes maanden in een gespecialiseerde werkplaats laten controleren.

Heeft u een motorfiets accu nodig, jhaaman heeft de beste merken voor u online. Merken als Nitro, Shido, en Yuasa. Wij hopen dat u wat heeft aan deze info over motorfiets accu, lees anders eens onze onderhoud blog. Of als u remmen wilt vervangen kijk hier!

≥ Accu yb16al-a2 16ah nitro - Brommeronderdelen | Scooters - Marktplaats.nl
motorfiets accu