Beginnersfouten bij motorrijders.
Je moet het ook gemerkt hebben. Zodra de zon begint te schijnen en regen of koud weer niet langer de norm is, schieten de advertenties en aanbiedingen om een motorverzekering af te sluiten als paddestoelen uit de grond. Verzekeringsmaatschappijen weten dat motorfietsen voor velen in het voorjaar en de zomer staan en zij maken van deze maanden gebruik om nieuwe klanten aan te trekken. Vandaag zijn wij hier echter niet om met u over verzekeringen te praten, maar eerder over het moment waarop u besluit voor het eerst een motorfiets te kopen. Ja, we weten dat u zult proberen het te verbergen, maar u bent een beginnende motorrijder en als zodanig zult u veel fouten maken.
Sommige zul je overwinnen met de ervaring die je met uren en uren op de weg opdoet, maar andere kun je NU oplossen. Wil je weten welke beginnersfouten bij motorrijders moet vermijden? Lees dan verder!
Kies je motor verstandig
Laat je niet meeslepen door modes, esthetiek, ontwerpen of aandringen dat je eerste motorfiets de motor van je dromen is. In werkelijkheid moet je een motorfiets kopen op basis van wat je nodig hebt en waar je klaar voor bent. Je zult tijd hebben om te veranderen naarmate je meer vaardigheden verwerft.
Van alle adviezen die wij u zouden kunnen geven, is het belangrijkste misschien wel dat u een machine koopt die goed is aangepast aan uw lengte en gewicht, met andere woorden dat u beide voeten op de grond kunt zetten wanneer u stopt – vooral als u de machine in de stad gaat gebruiken – en dat u hem door zijn gewicht gemakkelijk kunt manoeuvreren.
Aan de andere kant, wees voorzichtig met het vermogen. Op dit moment, ben je niet Valentino Rossi of Casey Stoner. Wil je niet te veel racen en zit je niet te wachten op een grote cilinderinhoud motor om mee te pronken. Er staat je een lange leerperiode te wachten waarin je je eigen kwetsbaarheid zult beseffen. Meer racen zal je geen betere rijder maken. Weten hoe je jezelf moet beheersen zal. De beste rijders zijn diegenen die zich bewust zijn van de risico’s en er alles aan doen om deze tot een minimum te beperken.
Voor een auto, een bus of een vrachtwagen kun je veel meer verliezen dan in een auto, een bus of een vrachtwagen. Ook in een crash. Het is het beste om vermogen te hebben als je zeker weet dat je het alleen kunt gebruiken als de tijd rijp is.
Ken uw motor van binnen en buiten
Het klinkt als een domme tip, maar denk niet dat iedereen die motor rijdt het van binnen en buiten kent. Eerst en vooral is het van essentieel belang dat u alles te weten komt over de werking en het onderhoud ervan. Om dit te doen, is er niets beter dan het raadplegen van het onderhoudsboek en de handleiding van de eigenaar nog voor u uw eerste rit maakt.
Dat hangt af van de fabrikant, maar om u een idee te geven, kunt u in de gebruikershandleiding lezen welke aspecten voor uw veiligheid belangrijk zijn:
Gebruikershandleiding
Voorzorgsmaatregelen voor veiligheid en rijden.
Tanken en brandstoftips.
Accessoires en modificaties.
Belastingsgrenzen.
Basis rij-instructies zoals inspectie vóór de rit, starten van de motor, starten, gas geven, schakelen, remmen, schakelen, draaien, stoppen, parkeren en tanken.
Locatie van de onderdelen van uw motor.
Gedetailleerde beschrijving van het instrumentenpaneel.
Schakelaars en indicators.
Naast deze volledige handleiding vindt u meestal ook een onderhoudskalender, zodat u weet wanneer u elk element moet controleren, en enkele fundamentele mechanische basisbeginselen, zodat u eenvoudige handelingen zelf kunt uitvoeren:
Onderhoudsboek
Schoonmaken van de accupolen.
De carterontluchting schoonmaken.
Inspecteren en repareren van zekeringen.
Motorolie, bougie, remvloeistof, remblokken, remschoenen en aandrijfketting controleren en/of vervangen.
Aanpassing van de uitlijning van de koplampen.
Achtervering afstellen.
Ik controleer de koppeling, de gashendel en de standaard.
Ten slotte bevatten deze boeken vaak een hoofdstuk over het oplossen van veel voorkomende problemen. U zult misschien nooit een lekke band krijgen, een lampje laten branden, een zekering laten springen of plotseling de startmotor niet meer laten werken, maar als dat wel het geval is, weet u tenminste wat u moet doen.
Als u een tweedehandsfiets koopt, zorg er dan voor dat de vorige eigenaar of het merk u deze gebruiksaanwijzing kan bezorgen en natuurlijk ook de onderhoudsgegevens.
Wees niet overmoedig
Je hebt je rijbewijs, maar we weten allemaal dat het goede (en ook het slechte) begint als je de straat op gaat. Verkeer, auto’s, onsympathieke chauffeurs, voetgangers, fietsers… Kortom, de jungle. Word niet zelfingenomen en denk niet dat je alles geleerd hebt op de rijschool. En raak niet in paniek omdat je denkt dat je vergeten bent hoe je je motor moet starten. Het is een heel gewoon gevoel, zoals wanneer je een examen aflegt en je door de zenuwen de eerste vijf minuten niets meer weet.
Het is waar dat uw eerste keer op de weg een beetje een examen zal zijn, maar u kunt het doorstaan als u alert, geconcentreerd en defensief bent. Zie de weg als iemand die je net ontmoet hebt – zou je niet overmoedig zijn bij een eerste ontmoeting?
In onze blog hebben we een special met nuttige rijtips die geweldig kunnen zijn voor die eerste paar maanden.
Een andere aanbeveling is na te denken over “een ritje maken” met vrienden met je nieuwe rijbewijs. Het meenemen van passagiers op een motor verandert het machtsevenwicht volledig en als beginnende motorrijder weet je misschien niet hoe je met de situatie moet omgaan. Het grootste gevaar is dat je uit balans raakt en allebei op de grond belandt. Je hoeft niet zo snel indruk te maken op je collega’s of je partner. Wacht tot je ervaren bent en in staat om hen uit te leggen wat het betekent om als pakker op een motor te rijden.
Een motorfiets en een auto hebben niets met elkaar te maken
We hebben het hier ook over gehad op onze blog. Met een rijbewijs van het type B mag u motorfietsen besturen met een maximale cilinderinhoud van 125 kubieke centimeter, een vermogen van maximaal 11 kilowatt (15 pk) en een maximale vermogen/gewichtsverhouding van 0,1 kilowatt/kilogram, d.w.z. motorfietsen die onder het rijbewijs A1 vallen.
Maar rijden en rijden hebben niets met elkaar te maken. Zelfs als je een ervaren chauffeur bent, sorry, mijn vriend, maar je bent een beginnende motorrijder. Het beste is dit met nederigheid te aanvaarden en bereid te zijn van gedachten te veranderen als u van alle voordelen van het motorrijden wilt genieten.
Een slimme zet is om een cursus veilig rijden te volgen. Ze zijn niet lang, niet te duur en je kunt ze in het weekend doen. In ruil daarvoor leer je elementaire zaken zoals anticiperen op de manoeuvres van andere weggebruikers, met name auto’s; werken aan je evenwicht op de motor; blinde hoeken vermijden waar je meer kans loopt over het hoofd te worden gezien; weten hoe je moet remmen op gladde wegen of in noodsituaties; en omgaan met bochten, kruispunten en rotondes.
Beknibbel niet op apparatuur
Tenslotte, negeer diegenen die je overkill noemen omdat ze geen idee hebben. U doet er goed aan om, voordat u voor de eerste keer op de fiets stapt, een uitrusting aan te schaffen die verder gaat dan de standaard motorhelm. En je doet het ook goed als je alles draagt, zelfs om je brood en boter te halen (als je je brood en boter op een motor haalt, wel te verstaan).
Gelukkig wordt motorkleding elk seizoen beter in kwaliteit, design en comfort. De sector is zo ver geëvolueerd dat het mogelijk is speciaal voor motorrijders ontworpen kleding te dragen zonder zelfs maar te merken dat je op een motor zit. Merken als Segura, Modeka of Rokker hebben zich bijvoorbeeld gespecialiseerd in het maken van streetwear voor mensen die zich op twee wielen voortbewegen, maar zich niet “raar” willen voelen als ze parkeren.
Als je een beginnende motorrijder bent en nog niet weet waarin je moet investeren, weten wij wat je 4 essentiële dingen moeten zijn: motorhelm, motorhandschoenen, motorjas en motorlaarzen. Je hoeft ook niet veel uit te geven. Nogmaals, denk aan uw woon-werkverkeer en kies dienovereenkomstig.
Inhoudsopgave