Accu van uw motorfiets 10 Winter tips

Accu van uw motorfiets

10 tips om te voorkomen dat de winter de accu van uw motorfiets vernielt

Het blijkt in vele delen van het land een strenge winter te worden met vriestemperaturen en veel sneeuw. Veel motorrijders hebben geen andere keuze dan hun motor te stallen tot het voorjaar en te kiezen voor de auto of een ander vervoermiddel om zich te verplaatsen. Tot zover alles goed. Een wijs besluit. Wist u echter dat een motoraccu, zelfs als hij “warm” en overdekt slaapt, kan sterven als hij niet een minimum aan zorg krijgt?

Om dit te voorkomen, hoeft u alleen maar te begrijpen hoe een motorfietsaccu werkt en een paar eenvoudige tips te volgen die ervoor zorgen dat u uw motorfiets niet aan een nieuw seizoen laat beginnen.

Externe factoren
Het eerste wat u moet weten is dat, waar u de auto ook parkeert, de accu geleidelijk leeg zal lopen. Natuurlijk, als u een garage heeft, zal het langzamer gaan omdat het niet het gaselement heeft dat direct bestand is tegen regen, koude, sneeuw, hagel of wind.

Net als bij auto’s kan een winternacht in de kou, met vroege ochtendvorst, betekenen dat u uw motor ’s morgens niet kunt starten.

Tips


1 Laat uw motor indien mogelijk overdekt staan.


2 Als je geen garage hebt of je er geen kunt veroorloven, houd je motor dan zo warm mogelijk tijdens de wintermaanden. Als u een beenbeschermer hebt, laat die dan zitten en voeg een volledig waterdichte hoes toe om hem te beschermen. Zorg ervoor dat het goed beveiligd is.

Interne factoren
Zoals gezegd, er zijn geen motorfietsaccu’s met het eeuwige leven, maar er zijn er wel die beter of slechter bewaard zijn gebleven. Het is waar dat lage temperaturen niet helpen, maar enkele preventieve maatregelen en wat tijdige verwennerij kunnen de bruikbaarheid verlengen en voorkomen dat u het vervloekte woord hoort: sulfatering.

Sulfatering is niets anders dan de elektrochemische reactie die optreedt wanneer een batterij volledig ontladen is. Als dit gebeurt, is het niet onmogelijk het weer tot leven te wekken, maar het is nogal ingewikkeld.

Advies


3 Als u de motor maanden of weken niet gaat verplaatsen, kunt u het beste de accu loskoppelen. Zo wordt voorkomen dat hij volledig ontlaadt en aan de gevreesde sulfatering lijdt.


4 Wees u ervan bewust hoe oud de accu van uw motor is, vooral als hij tweedehands is. Als u bij wijze van spreken de leeftijd kent, kunt u uw zorg verdubbelen of beslissen of het tijd is om te vervangen en geen risico’s te nemen.

Basisgereedschap


U hoeft niet naar een gespecialiseerde werkplaats om alle onderhoudswerkzaamheden aan uw motoraccu uit te voeren. In feite zijn er veel kleine klusjes die u zelf kunt doen zonder veel technische kennis.

Misschien moet u investeren in een basisgereedschapskist, maar op lange termijn zult u veel geld besparen. Het belangrijkste is te leren hoe u de gezondheid van de accu van uw motorfiets kunt controleren.

Wij raden u aan enerzijds het oplaadniveau goed in de gaten te houden en anderzijds het apparaat schoon te maken, zodat het intern niet wordt aangetast. U kunt dit doen met 4 of 5 goedkope gereedschappen: voltmeter, poolreiniger en accustarter/onderhoudsgereedschap.

Tips


5 Met een voltmeter kunt u controleren of de accu van uw motorfiets altijd rond de 12 volt is. Als u ziet dat dit cijfer snel daalt, moet u oppassen, want uw batterij kan een ernstig probleem hebben.


6 Motorfiets accu’s moeten schoon worden gehouden. Dit onderhoud bestaat erin de terminals vrij te houden van sulfaatafzettingen. Een borstel om de zoutafzetting te verwijderen en een beetje vet om ze te beschermen volstaan.


7 Het is ook van essentieel belang dat de schroeven goed vastzitten. Er zijn specifieke gereedschappen die preciezer zijn dan schroevendraaiers.


8 Zorg er ten slotte voor dat u altijd een accu-onderhoudsapparaat en een startbooster bij u hebt. Met de eerste kunt u, zoals de naam al zegt, de accu altijd opgeladen houden (zelfs als deze is losgekoppeld). De tweede is handig als de accu van uw fiets om wat voor reden dan ook leeg is en u zich moet verplaatsen.

Onvoorzichtigheid die je duur zal komen te staan


Als u uw motor zonder problemen opnieuw wilt starten wanneer het mooie weer aanbreekt, moet u systematisch te werk gaan en u niet laten meeslepen door luiheid of verstrooidheid.

De gemiddelde levensduur van een motorfietsaccu bedraagt 5.000 kilometer. Tenzij de accu van uw motor al veel meer heeft gedaan (in dat geval kan dit wel eens zijn laatste winter zijn, hoeveel u ook doet), overtuig uzelf er dan van dat het in uw macht ligt om de levensduur te verlengen of in ieder geval niet te verkorten.

Advies


9 Je moet je fiets één keer per week verplaatsen. Kies dagen waarop het weer u wat respijt geeft om een ritje te maken en meer te doen dan alleen een kort tochtje. Middellange en lange ritten helpen de batterij op te laden. Als u een auto hebt, en u hebt ooit een lege accu gehad door de lichten te laten branden, dan weet u dat nadat u de klemmen hebt aangebracht, het eerste advies is om een langere of kortere rit te maken om de accu te laten herstellen, nietwaar?


10 Laat de accu van uw motorfiets niet onder de 50% van zijn capaciteit zakken, want dan verliest hij zijn effectiviteit. Natuurlijk, denk er zelfs niet aan om het helemaal plat te laten gaan.

Denk je aan overschakelen op lithium? Voor- en nadelen


Enige tijd geleden hebben wij op onze blog een special gewijd aan het kiezen, activeren en onderhouden van motorfietsaccu’s. Wij hebben ons vooral geconcentreerd op droge AGM en AGM Gel.

Er zijn echter veel motorrijders die overwegen over te schakelen op lithiumbatterijen en veel nieuwe modellen waarin ze reeds zijn ingebouwd.

Zoals alles, heeft het zijn voor- en nadelen. Als je overweegt over te schakelen op lithium, is het goed te weten wat je te wachten staat.

Voorstanders van dit type motorfietsaccu beschouwen als de belangrijkste voordelen het lichtere gewicht, het lagere zelfontladingsverlies en het gemak van installatie. Omdat ze vloeistof- en zuurvrij zijn, kunnen ze in elke positie worden aangebracht, zolang u maar rekening houdt met de palen, natuurlijk.

Zij hebben ook een beter startvermogen en gaan langer mee dan de traditionele. Zij zijn als het ware resistenter in het algemeen, hoewel sommige deskundigen beweren dat zij slechter presteren bij temperaturen onder het vriespunt.

Naast deze technische voordelen zijn zij aanzienlijk ecologischer en milieuvriendelijker dan loodzuur-accu’s, aangezien zij geen zware metalen zoals lood, cadmium of kwik bevatten.

Het grote nadeel is misschien nog de prijs. Momenteel zijn ze nog aanzienlijk duurder dan traditionele loodaccu’s en, hoewel ze niet zoveel onderhoud vergen, moet je er ook een beetje voorzichtig mee zijn.

In dit opzicht reageren ze net zo slecht op diepe ontladingen. U kunt uw loodzuur-acculader ook niet gebruiken om een lithium-accu op te laden.

Bedenk dus dat u zich werk bespaart zoals het schoonmaken of controleren van de terminals, maar u zult niet vrij zijn van het in de gaten moeten houden van het oplaadniveau of, natuurlijk, van het terzijde moeten laten van de tips die wij u in dit bericht hebben gegeven om zonder problemen de winter door te komen.

Lees onze blog Motorfiets accu moet kiezen zoals levensduur accu motor, goede motor accu, motor accu gel of zuur, voordelen gel accu motorfiets. Heb je een accu nodig kijk dan op onze onderhoud pagina

Jhaaman
Accu van uw motorfiets