9 redenen om je oude motorjas te vervangen.

motorjas

Wanneer is het tijd om uw motorkleding te vervangen

Er is iets speciaals aan motorkleding. We hebben velen avonturen in beleefd, en in één oogopslag kan het herinneringen en anekdotes oproepen van de grappigste en de meest onaangename. Kortom, er zijn veel ervaringen die ons te binnen schieten zodra we bijvoorbeeld onze oude motorjas bekijken.

We moeten ons echter niet laten meeslepen door romantiek en nostalgie. We moeten weten wanneer het tijd is om een kledingstuk met pensioen te sturen, het uit onze uitrusting te halen en, als we een fetisjistische inslag hebben, het veilig op te bergen in een kledingkast. Onze veiligheid op de weg staat op het spel, dus we willen u 9 van die duidelijke aanwijzingen geven die u toeschreeuwen dat het tijd is om te vernieuwen.

Vervormingen

Misschien bent u tijdens uw laatste lange reis gevallen en hebt u, hoewel het niet ernstig was, gemerkt dat de beschermingen van uw jas enigszins vervormd waren. Het beste is om het niet meer te gebruiken en een andere te kopen. Net als een helm kan schade aan de structuur een zware tol eisen als u weer een ongeluk krijgt.

Je oude motorjack mag dan ongevaarlijk zijn, en je kunt opscheppen dat je er nog nooit vanaf bent gevallen, maar het is wel een paar jaar oud. We zeggen u niet dat u hem meteen met pensioen moet sturen, maar we zeggen u wel dat u de toestand van alle beschermingen die hij heeft goed in de gaten moet houden.

Slechte bescherming.

We hebben het allemaal wel eens gedaan, vooral als beginners. Je ziet een mega koopje, je springt erop af en realiseert je dan dat alles wat blinkt geen goud is.

Koopjes op motorkleding kunnen compromissen inhouden op het gebied van kwaliteit of lagere prestaties en dat staat uiteindelijk altijd gelijk aan een gebrek aan bescherming op de weg.

Vergeet niet dat een goede motorjas altijd bescherming biedt op de schouders, ellebogen, rug en sommige zelfs op de borst. Bovendien bevelen wij aan dat zij altijd gehomologeerd zijn.

Dit is de enige manier om er zeker van te zijn dat ze de sterkte- en drukproeven hebben doorstaan die ze geschikt maken voor motorrijders. Het lijkt misschien een beetje een jinx van onze kant, maar de stelregel die je moet volgen is dat je je moet voorbereiden op het ergste.

Je bent het ontgroeid of het is te groot.

Laten we het geval nemen van motorrijders die na een lange tijd op vier wielen “terugkeren” naar twee wielen. Zij zijn de perfecte kandidaten om dat oude motorjack te redden en het eruit te laten zien als 10 of 20 jaar geleden.

In de meeste gevallen is teleurstelling gegarandeerd, aangezien lichamen (wat kun je doen!) de neiging hebben om breder en dikker te worden naarmate ze ouder worden.

Als je jas te klein is en je je er niet prettig in voelt, ga je op den duur met veel ongemak rijden. Ga ervan uit dat de tijden veranderd zijn en dat dit een goede gelegenheid is om jezelf te trakteren op een “welkom terug” bij het motorrijden.

Dat geldt natuurlijk ook als je bijvoorbeeld het afgelopen jaar op dieet bent gegaan, hard hebt getraind en bent afgevallen. Een grote motorjas is ook niet aan te bevelen. Noch de beschermingen noch de hulpstukken gaan waar ze moeten gaan, dus kun je een betere beloning bedenken voor je inspanningen dan het kopen van een nieuwe motorjack voor deze winter?

Geen goede bescherming meer tegen kou

Ofwel is je oude motorjas of motorjack niet van het juiste materiaal, ofwel wil je je zomerjas oprekken. In beide gevallen zul je voortaan veel last hebben van de weg.

De waarheid is dat er tegenwoordig naast het klassieke Cordura een breed scala aan materialen beschikbaar is om u tegen de kou te beschermen. Zo komt Gore-Tex nu voor in de meeste catalogi van de meest gerenommeerde merken in de sector.

Leer, dat erg populair is bij custom bikers, zit er helaas niet bij. U kunt overwegen een thermische voering te kopen om u te isoleren tegen de kou, hoewel we u waarschuwen dat leer nog een paar nadelen heeft.

Als het probleem is dat u in december een zomerjas wilt dragen, is de oplossing eenvoudig. Koop een winter motor jas en houd de andere.

Twee jassen is geen waanzin, integendeel. In het begin is het misschien een hoge investering, maar door ze af te wisselen blijven ze langer in perfecte staat.

Je wordt nat in je motorjack.

Daar kunnen verschillende verklaringen voor zijn en geen van allen zijn goed. Het kan zijn dat uw jas beschadigd of lek is en dat er water binnenkomt. Het kan ook zijn dat de jas prima is, maar gewoon niet waterdicht, en ten slotte kan hij wel waterdicht zijn – d.w.z. hij beschermt je tegen water en regen van buitenaf – maar niet ademend – d.w.z. je zweet en je oude motorjack is niet in staat dat te verdampen of af te voeren.

Als u geen kou wilt vatten tijdens uw woon-werkverkeer, is elk van deze 3 mogelijkheden reden genoeg om op zoek te gaan naar een nieuwe jas, vooral nu het slechte weer zijn intrede doet.

Nogmaals, leer is geen goed materiaal om je tegen de regen te beschermen, noch is het een goed materiaal om je huid te laten ademen.

Je motorjack is niet slijtvast meer.

Net als bescherming is slijtvastheid een van de meest gewenste eigenschappen van een motorjack. Die strijdwonden in de vorm van kneuzingen, slijtage of afbladderende plekken vertellen je dat je oude motorjack schreeuwt om een laatste rustpauze.

Bij een val moet je, afhankelijk van de weg en de snelheid die je rijdt, een paar meter opschuiven. Het is essentieel dat uw motorjack of jas goed bestand is tegen contact met het asfalt. Wat het ook te verduren krijgt, uw huid hoeft er niet onder te lijden.

Het schiet in belangrijke details tekort

Elk seizoen zijn er nieuwe details die het leven van de bestuurders vergemakkelijken. We zouden er veel kunnen noemen, maar we denken dat er een paar minima zijn.

In die zin is een jas zonder buiten- en binnenzakken of zonder reflectie om je zichtbaarheid te vergroten geen complete motorjas.

Misschien missen rijders die ze niet hebben ze niet, maar als ze het eenmaal geprobeerd hebben, is er geen weg meer terug. Meer comfort en meer veiligheid – wie kan er nee zeggen?

Slechte ergonomie of een slechte pasvorm

Ergonomie is een relatief nieuw concept in motorkleding. Het gaat in wezen om de aanpassing van kleding zodat deze zo goed mogelijk op het lichaam van de rijder aansluit en weinig of geen ongemak veroorzaakt tijdens het rijden.

Als uw oude motor jas meer dan tien jaar oud is, heeft hij waarschijnlijk een pasvorm die niets meer te maken heeft met vandaag.

Een goede pasvorm zorgt er onder meer voor dat je tijdens het rijden geen last hebt van fladderende banden, of dat er geen water binnensijpelt en/of zich ophoopt in kleine ruimtes zoals de overgang tussen taille en broek, hals en rug, of de manchetten.

Ook dat u met een betere houding en meer comfort rijdt. Kortom, er is veel, heel veel leven buiten de traditionele ritsen.

Als je graag lange routes aflegt op je motor of, zelfs als je geen lange afstanden aflegt, je er elke dag mee naar je werk gaat, is het goed dat je weet wat ergonomie op praktisch niveau betekent in een motorjack.

Zonder verder te gaan, hebben motorjacks uit het midden- en topsegment vaak voorgebogen en gelede mouwen in de vorm van gussets en manchetten met klittenband. Beide kenmerken bevorderen een goede pasvorm en een optimale rijpositie.

Op het gebied van sluitingen is er ook een hele wereld. Eenvoudige ritsen hebben plaatsgemaakt voor premium YKK ritsen met 2 schuivers. Riemen en klittenband om de jas zoveel mogelijk aan je lichaam aan te passen zijn nu standaard. De haak-en-lus-sluitingen beginnen te bestaan naast magneet-sluitingen die veel gemakkelijker te hanteren zijn wanneer men motor handschoenen draagt.

Past niet bij uw behoeften

Er zijn mensen die een goede jas hebben, maar hem niet goed dragen. Laten we het uitleggen. Op een scooter rijden in de stad is niet hetzelfde als een lange route rijden op de weg of de motor gebruiken voor weekend enduro ritten.

Met verschillende behoeften en verschillende stijlen van motoren, verandert ook de keuze van de motorjas.

Een toer motorjas kan geschikt zijn voor stadsritten, maar een stads jas zal niet goed presteren op een lange tocht.

Aan de andere kant is geen van beide van nut als je een jas zoekt om je te beschermen tijdens motorcross, enduro, trial of een ritje op je motor.

Kortom, er is niet één jas die alle ideale kenmerken heeft voor elke rijstijl, maar er zijn wel veel modellen die perfect zijn voor elke rijstijl.

Het is een kwestie van weten waar je op moet letten om ook in de winter te kunnen blijven rijden.

gore-tex motorjas, doorwaai motorjas, motorjas dames

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

KLIM Induction Pro Asphalt

550,00

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

KLIM Badlands Pro Jacket

1.260,00
Aanbieding!

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

Spidi 4Season Evo

446,40

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

KLIM Induction

420,00
Aanbieding!

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

Bering Balistik

219,90
Aanbieding!

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

Alpinestars Rhod Windstopper

189,90

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

Lindstrands Textile Jacket Sunne

499,00

Motorcycle Adventure&Touring Jackets

Furygan Ghost

499,95